Top

iSwipe

Nieuws & kennisdeling met betrekking tot iSwipe, Sales en Onderzoek

Focussen op een nieuwe markt sales

Focussen op een nieuwe markt?

Je hield je voor langere tijd bezig met dezelfde doelgroep. Je wist je product goed aan hen te verkopen, dus dat leverde een mooie omzet op. Na enige tijd merk je dat je de meeste leads in deze markt wel gehad hebt. Later begin je toch na te denken en te kijken of er nog een andere nieuwe markt is die je aan kan boren. Uiteindelijk besluit je het over een andere boeg te gooien. Hoe vlieg je dit aan? Hier een aantal tips om je goed te kunnen focussen op een nieuwe markt.

1. Voorbereiding

Bereid je goed voor: bekijk alle ins- and outs van je doelgroep en maak een analyse. Belangrijke aspecten in deze analyse zijn: hoe groot is deze doelgroep; waarin kenmerkt zich deze doelgroep en hoe ziet het profiel van deze doelgroep er uit?

2. Maak een bel lijst

Zoek bij jouw potentiële doelgroep de juiste mensen die jij moet hebben. Dit kost best wel wat tijd, maar zorgt er ook voor dat je goed voorbereid bent en weet met wie je in gesprek bent. Zorg dat je de volgende gegevens noteert per bedrijf in de doelgroep:

Bedrijf:
Tel nr:
Contactpersoon:
Opmerkingen: (Denk hierbij aan wat de persoon/bedrijf kenmerkt)

3. Gesprekken inplannen

Als de bovenstaande lijst is afgerond en je een duidelijk beeld heb van wie je doelgroep is en hoe groot deze is, kun je aan de slag met deze doelgroep. De beste manier om hen te bereiken is door de stoute schoenen aan te trekken en ze te bellen. Kijk in het telefoongesprek of je al een real-life gesprek kan inplannen. Als dit nog niet mogelijk is, onderzoek dan of je desbetreffende persoon een mail kan sturen. Hierdoor hebben de potentiële klanten toch een mail van je gekregen en weten ze van je bestaan af.

4. Follow up, wees consistent & consequent

Zorg voor een goede follow-up. Noteer dat wat je afgesproken hebt met de potentiële klant en spreek een nieuw contactmoment met de potentiële klant af. Houd dit ook consequent bij en ook als er geen interesse is noteer dit juist en de reden voor geen interesse.

You don't have permission to register