Top

iSwipe

Nieuws & kennisdeling met betrekking tot iSwipe, Sales en Onderzoek

14 sales tips

14 tips voor een beter salesgesprek

Hieronder de 14 tips die je gaan helpen een beter salesgesprek te voeren.

1. Allerbelangrijkste salestip:

Massa is kassa. Leg je niet neer bij een ‘nee’ en probeer je tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken door zo veel mogelijk te bellen.

2. Focus je als saleskanon alleen op de sales.

Probeer op een werkdag je ook zo veel mogelijk op de sales te richten en niet op randzaken die jouw effectiviteit belemmeren. Denk hierbij aan afleidingen als social media, vaak naar het toilet gaan (als smoes) en administratieve zaken. Bereid je niet onnodig lang voor op het salesgesprek.

3. Wees aan de telefoon altijd eerlijk!

Iedereen kent het gezegde ‘eerlijkheid duurt het langst’. Een potentiële klant komt uiteindelijk altijd achter de waarheid. Wees dus transparant.

4. Wees oprecht geïnteresseerd in de potentiële klant.

Nu kun je je afvragen, wat is oprechte interesse? Niets anders dan vragen stellen en geïnteresseerd zijn. Dit kun je doen door samenvatten en doorvragen. Ook helpt het om notities te maken van het gesprek over de persoon met wie je gesproken hebt. Zo kun je hier in het volgende sales gesprek weer naar vragen.

5. Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen.

Dit klinkt misschien cliché, maar doe het nou maar gewoon. Andere mensen vinden het fijn als ze jouw beweegredenen zien: waarom doe jij wat jij doet. Waarom sta jij achter je product.

6. Weet met wie je belt en met wie je een afspraak hebt.

Voor je eigen beeldvorming is het goed om te weten hoe de potentiële klant eruitziet. Hoe kun je dit doen? Door te kijken op zijn of haar LinkedIn profiel. Als je hem of haar bekijkt, krijgt zij hier over een dag melding van. Deze melding kan hem of haar nieuwsgierig maken om ook jouw profiel te bekijken.

7. Geef van tevoren aan waarover je belt en peil zijn of haar interesse direct.

Dit is belangrijk om jouw tijd en zijn tijd effectief te benutten. Als uit het begin van het gesprek blijkt dat er interesse is, ben je al met één been bij een sale. Hoor je vrij snel een nee? Dan ga je efficiënt met je tijd om.

8. Heb plezier in hetgeen wat je doet!

Lach veel en laat in je salesgesprek zien dat je plezier hebt in wat je doet. Lachen en vriendelijkheid zijn namelijk heel aanstekelijk en dat zorgt voor een open gesprek waarin plaats is voor humor. Dat brengt ons bij de volgende tip.

9. Als je humor hebt, gebruik dit dan.

Humor zorgt er namelijk voor dat welke drempel dan ook, verlaagd wordt. Simpel voorbeeld dat bij mij altijd werkt als ik iemand rond 12 uur bel: ‘’goedemorgen’’. Als die ander dan zegt: ‘’goedemiddag’’. Dan kun je bijvoorbeeld reageren met: ‘’ oh ja, haha het is al weer middag, wat gaat de tijd snel 🙂 haha’’. Als er een kans is voor humor, laat deze niet onbenut! Bovendien behoud je zo ook het plezier in salesgesprekken.

10. Kies niet voor teveel keuzes bij wat je verkoopt.

Je gaat ervan uit dat wanneer jij je klanten meer opties biedt, hij sneller tevreden zal zijn. Echter is dit niet zo. Beperk het aantal opties dat je de klant geeft. Zo zal hij gemakkelijker een keuze kunnen maken. Als jij in een supermarkt staat bij de honing en er staan dertig verschillende honing potjes, dan is de keuze lastig. Waarom? Mensen zijn dan bang om de verkeerde keuze te maken en zijn dan sneller geneigd geen keuze te maken.

11. Creëer Betrokkenheid.

Dit kun je doen op verschillende manieren. Nodig de persoon uit voor een kop koffie of spreek met een potentiële klant af in de lunchroom naast jouw werk. Kijk ook of je voorafgaand aan het sales gesprek al NAW-gegevens kan krijgen. Hierdoor laat je zien dat je onderzoek gedaan hebt.

12. Straal een gevoel van zelfvertrouwen uit!

Mensen zijn over het algemeen gevoelig zijn voor mensen die zelfvertrouwen hebben en initiatieven nemen. Straal uit dat wat jij verkoopt het beste is.

13. Het creëren van het ‘Ja’ Ritme.

Men is sneller geneigd ja te zeggen, als zij daarvoor al een aantal keer ja hebben gezegd. Probeer daarom in het salesgesprek zoveel mogelijk iemand in een ja-ritme te krijgen. Dit kan al zijn door te zeggen: ‘’Wat een heerlijk weer, niet?’’ of ‘’Wat een prachtige dag, niet waar?’

14. Probeer menselijk te verkopen.

Dat betekent dat je niet als een cassettebandje jouw verkooppraatje houdt, maar vragen stelt en jouw kwetsbaarheid durft te laten zien. Met kwetsbaarheid wordt bedoeld dat het niet erg is als je het even niet meer weet. We zijn allemaal mensen en maken allemaal fouten. De grote ondernemers van deze wereld zullen dit beamen en waarderen jouw inzet.

You don't have permission to register